Het rendement op een ‘gewone’ spaarrekening is niet meer dan 0,3 procent. Het Centraal Planbureau verwacht tegelijkertijd voor 2018 dat de prijzen met gemiddeld 1,62 procent zullen stijgen. Dan is de rekensom gemakkelijk gemaakt: wie zijn geld op een reguliere spaarrekening zet, wordt steeds armer.

Kennelijk hebben de banken genoeg geld om jou vrijwel geen rendement te bieden. Je zou daarom verwachten dat het voor bedrijven heel gemakkelijk is om aan groeifinanciering te komen. Helaas is dat niet altijd waar, zeker niet in de jaren net na de crisis. Heel wat kleine en middelgrote ondernemers hadden de afgelopen jaren moeite om hun groeifinanciering voor elkaar te krijgen.

De oplossing ligt voor de hand: investeer direct en zonder tussenkomst van de bank in MKB-bedrijven. Dat kan tegenwoordig via crowdfunding. Je leent dan samen met andere investeerders direct aan bedrijven en kan – afhankelijk van het risicoprofiel van de lening – een fors rendement behalen dat kan oplopen tot boven de 10 procent.

Beleggen in bedrijven kan natuurlijk ook gewoon via de beurs, maar daar is het dringen. Er is vanwege de lage rente zoveel geld op zoek naar rendement, dat de beurskoersen tot recordhoogte zijn gestegen en ook de rente op bedrijfsobligaties is erg laag. Van die zeepbel heb je minder last als je geld steekt in gevestigde ondernemingen. En door geld aan die bedrijven te lenen, help je bovendien lokale ondernemers vooruit.

Gunfactor

En dat is misschien wel de reden waarom crowdfunding zo hard groeit: de gunfactor van de investeerder is groot. Belangrijkste reden om te beleggen is natuurlijk het rendement, maar de ‘karmapunten’ zijn mooi meegenomen.

Het online leenplatform Funding Circle koppelt sinds 2010 wereldwijd bedrijven aan investeerders. Hoofd communicatie Josy Soussan van Funding Circle ziet dat mensen inderdaad graag investeren in de bakker op de hoek. “Dat je kan bijdragen aan het succes van ondernemingen die je kent speelt een belangrijke rol. Maar nog belangrijker voor investeerders is het idee dat je ondernemers die hard werken om hun onderneming tot een succes maken ondersteunt.”

Bakker op de hoek

Wat voor ondernemers maken gebruik van crowdfunding? Dat is heel divers. Soms is het echt letterlijk de bakker op de hoek. Snoepwinkel Choco-Kado “De Berekuil” uit Oudekerk aan de IJssel gebruikte geld dat ze via crowfunding ophaalde om ook een patisserie te beginnen. Een ambitie die Peter Schaper en zoon Luuk in 2016 verwezenlijkten dankzij een lening via Funding Circle. Geld ophalen bleek geen probleem. “Veel mensen die wilden investeren in ons project zijn klanten en hebben dus ook vertrouwen in het bedrijf.”

Funding Circle

Het aardige van crowdfunding is ook dat je kunt kiezen voor bedrijven of sectoren waar je normaal niet zo snel aan zou denken, zoals het bedrijf van Edwin Vader: een kermisexploitant. De uitbater van diverse kermisattracties zag eens kans. “De prijzen die je wint op de kermis zijn altijd hetzelfde. We zijn zelf naar China gegaan om spullen te ontwerpen en te ontwikkelen. Daardoor hebben wij een ander assortiment dan de concurrentie.” Vader exploiteert nu niet alleen diverse kermisattracties, maar heeft ook een groothandel.

Door via crowdfunding te investeren in MKB-bedrijven hebben investeerders in 2017- volgens een onderzoek van Oxford Economics naar het effect van leningen via platform Funding Circle – voor 65 miljoen euro bijgedragen aan de Nederlandse economie. Omgerekend is dat is goed voor zo’n 900 banen.

Crowdfunding helpt dus, maar hoe zit het met de risico’s? Volgens Soussan is het cruciaal dat investeerders hun risico’s spreiden. “Wij raden investeerders altijd aan om risico’s te spreiden over verschillende risicoklassen, looptijden of diverse sectoren.” Dus én de bakker op de hoek, én die ambitieuze kermisexploitant. En liefst nog een paar meer.